28 June 2008

Ikrar Kesatria

Kami berikrar :

*
Beriman kepada Tuhan dan bertaqwa kepadaNya

*Setia kepada negara dan sedia berkorban demi kepentingannya
dengan tidak sekali-kali mengenal menyerah

*Memegang teguh disiplin tentera dan senantiasa menjunjung tinggi
sikap keperwiraan dan kehormatan tentera


*Mengutamakan perlaksanaan tugas dengan jujur dan ikhlas

*Menyimpan rahsia negara dengan seketat-ketatnya




Rejimen Gerak Khas ditubuhkan pada 1 Ogos 1965 di Kem Majidee, Johor Bharu. Rejimen pada mulanya dikenali sebagai Pasukan Gerak Khas Malaysia (PGKM), dan dalam tahun 1969 telah diperbesarkan menjadi satu Rejimen yang dikenali dengan nama Rejimen Pertama Gerak Khas Malaysia (1 RGKM). Tugas Rejimen Gerak Khas ini ialah menjalankan operasi tertentu secara bebas melalui darat, laut dan udara. Cogankata Rejimen Gerak Khas iadalah “CEPAT DAN CERGAS”

  • Mengadakan Skuadron mencari, melapor, mengharu dan menghancur musuh dengan penyusupan jarak jauh dan di samping itu bekerja rapat dengan pasukan gerila.

  • Melaksanakan operasi ofensif secara bebas yang memerlukan kepakaran melalui laut, darat dan udara di dalam kawasan yanng dikuasai oleh musuh dan juga mendapatkan maklumat.

0 Komen:

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP