04 July 2008

Apa Nak Jadi??


Apa nak jadi sekarang ni,semuanya dah naik.Harga minyak pun dah melambung naik,lepas tu elektrik pun turut naik.Mana nak cari duit untuk kejar semua tu.Lainlah kalau gaji sebulan RM 10,000.00.Yang kaya lagi kaya,yang miskin akan terus miskin.Nak pergi kerja pun asyik fikir pasal minyak,kalau tak isi tak boleh jalan,kalau isi dah tentu RM 10.00 tak cukup..

Apa sudah jadi,sikit hari lagi barang dapur pun turut naik.Apa agaknya ye yang akan turun?Kadang-kadang aku pun tak faham,kenapalah naik sampai macam tu sekali.Apa salahnya kalau naik sedikit demi sedikit,tak lah teruk sangat nak backup.Ini sekali naik macam dah tak naik lagi lepas ni,apa lah diorang ni.Diorang bolehlah sebab bukan diorang yang bayar duit minyak tapi kerajaan yang bayar.Diorang cuma tahu duduk dekat belakang je pastu bagitahu driver nak pergi mana.Mana diorang terasa pasal kenaikan minyak ni.

Memang negara kita adalah di antara negara-negara yang paling murah dari segi minyak tapi janganlah sampai naik mendadak sekaligus,matilah masyarakat malaysia nak kejar bagi stabil balik.Ada ke diorang fikir semua tu..@tensyen

3 Komen:

khairul Saturday, 05 July, 2008  

salam..minta izin komen tuan uma..nak nak ttg minyak ni.Terasa gak bila minyak ni naik tp dah lama aku bayarjela kat kaunter.nak buat mcmana.Dalam akhbar arus perdana aku nengok cerita ttg minyak.Mana bleh disamakan minyak UK ke Thai ke Singapura ke Jepun.Ok!mcm ni aku amik satu contoh di UK,dalam berita tu mengatakan bahawa minyak uk naik 1 pound bersamaan 9 ringgit.kalau orang kg nengok memangla mahal tp untuk mendapatkan duit 9 ringgit di sana cukup mudah mcm dapat seringgit je.Kalau orang UK datang sini lagi kaya dia.Cuma apabila kita merantau ke sana dengan bekal duit seribu rm x cukup beb!Aku amik contoh kat negara matahari terbit plak gaji diaorang kalau diikutkan di sini RM100,000 tp kos sara hidup dia tinggi.Mmg habis sebulan pakai.Tapi bila mereka melancong di Mesia kaya dia.Di Thai dan di Singapura pula kenapa rakyat sana sanggup untuk mengambil minyak di tanahair bertuah kita?Kerana harga minyak sana mahal!!Betul tu!Sebabnya mereka bukan negara pengekspot minyak mereka hanyalah negara pengimport minyak.Mereka menaikkan harga tinggi untuk memusingkan keuntungan untuk membeli minyak balik.Itu sebabnya mahal.Malaysia tidak sama sekali boleh membandingkan negara yang bukan pengeluar minyak.Belanda naik
€1.67,kalau difikir dgn betul,sikitje naik bagi nilai duit dia dgn taraf hidup sana yang lebih jauh tinggi dari kita.Kita cuba membuat soalselidik makcik pakcik yang tinggal di kampung tentang harga minyak negara Perancis naik sebanyak rm7.48 bersamaan €1.48seliter.Mesti makcik pakcik kat kampung tu kata murah lagi minyak di Malaysia.HAHA!! makcik pakcik kena tipu je.Tu RM makcik,diaorang guna duit euro duit euro x sama ngan duit mesia.

Sepatutnya Malaysia yang mempunyai syarikat Petronas mampu untuk menjual petrolnya di dalam negeri untuk mengurangkan harga minyak yang melambung.Mungkin ini ada agenda politik ataupun sebaliknya.Apapun yang ada duit masih lagi boleh membeli minyak dan kurang merungut cumanya yang miskin pasti akan merungut sampai sekarang dengan kenaikan barang yang tinggi.Miskin tetap miskin,mungkin mereka kaya dan berjawatan tinggi mampu untuk membeli no flat kereta,rumah yang canggih munggih,masih boleh pergi ke disko utk berhibur.Cuba kita fikirkan mereka yang kurang mampu.Yang turun naikkan harga memangla orang kaya yang x ingat tu.Tak ingat dunia lagila akhirat.Wallahu a’lam

kamezaim Saturday, 05 July, 2008  

trima kasih khairul..betul apa yg khairul katakan tu.Tapi apa yg kamezaim tahu,pelantar minyak di malaysia adalah untuk minyak di luar negara kerana minyak2 yg ada di bumi malaysia ini semuanya minyak kelas A iaitu bukan untuk kegunaan kenderaan biasa.Minyak yg mempunyai kualiti yg baik.contoh seperti minyak JET A1 dan sebagainya..Jadi malaysia mengekspot minyak di malaysia ke luar negara..Mgkin btl apa yg khairul katakan,semua ini politik belaka..

ririn,  Saturday, 05 July, 2008  

hm... ternyata di malaysia harga minyak naik juga? ririn pikir yang tambah miskin karena harga minyak naik cuma orang2 indonesia,hehe

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP