18 April 2009

Airmata Seorang Lelaki (Bah. 1)



Shah (bukan nama sebenar) bekerja sebagai mekanik di sebuah bengkel milik syarikat yang terkenal di kawasan tengah (Selangor & Kuala Lumpur). Tidak mempunyai diploma mahupun ijazah di dalam bidang kejuruteraan mekanikal namun mampu memikul tanggungjawab sebagai seorang mekanik jentera berat. Berbekalkan sijil SPM yang tidak seberapa baik, Shah datang ke Kuala Lumpur untuk mencari haluan kehidupannya sendiri. Berasal dari sebuah kampung yang terletak di utara semenanjung, hidup dalam keluarga yang tidaklah seberapa kaya namun berkat pengorbanan ibu dan ayahnya dia mampu hidup sehingga kini. Shah sudah kehilangan ibunya yang tercinta kira-kira 2 tahun yang lalu akibat masalah buah pinggang. Shah redha dengan kepergian ibunya itu, menganggap ianya satu dugaan dan lumrah bagi insan yang bernyawa. Namun jauh di sudut hati Shah, dia terlalu merindukan ibunya.

Setelah hampir 3 tahun Shah berada di Kuala Lumpur, setelah menempuh pelbagai dugaan dan rintangan kehidupan di Kuala Lumpur akhirnya Shah menemui seorang gadis bernama Syada yang berasal dari Johor dan masih menuntut di sebuah institut pengajian tinggi di Kuala Lumpur. Syada masih menuntut di dalam semester 1 jurusan teknologi maklumat. Setelah Shah dan Syada berkawan, akhirnya berputiklah bunga-bunga cinta di antara mereka. Dari seorang kawan dan kemudian menjadi sepasang kekasih. Shah sentiasa meluangkan masa untuk bersama Syada, sungguhpun Shah tidak mempunyai sijil mahupun diploma namun Shah sentiasa menemani Syada ketika Syada mengulangi pelajarannya. Setiap petang selepas kerja Shah akan terus pergi berjumpa dengan Syada kerana rasa rindu dihatinya membuak-buak andai sehari tidak berjumpa. Shah dan Syada sering keluar bersama, semuanya ditanggung oleh Shah. Namun Shah sedikit pun tidak menjadikannya sebagai satu halangan untuk terus berjumpa dengan Syada. Sedangkan Shah tahu bahawa hidupnya kian sempit akibat kekurangan wang hingga terpaksa meminjam wang pada teman-teman yang lain. Namun sedikit pun Shah tidak menyesali akan kesusahan itu kerana dia tahu bahawa apa yang dilakukan oleh dia hanyalah untuk kekasihnya Syada. Shah ada juga menyimpan duit berserta impiannya untuk mengahwini Syada. Namun simpanannya itu masih belum mencukupi untuk Shah mengahwini Syada seperti yang diimpikannya itu. Namun Shah tidak pernah berputus-asa, siang dan malam Shah membuat kerja lebih masa sehinggakan terlupa pada kesihatan diri asalkan dapat mengumpul duit untuk mengahwini Syada.

Masa kian berlalu, Syada sudahpun menamatkan pengajiannya di universiti tersebut dan kini Syada bekerja di sebuah syarikat yang terkemuka di ibukota sebagai pegawai teknologi maklumat berbekalkan ijazah yang dimilikinya itu. Shah turut gembira dan bersyukur melihat Syada berjaya di dalam pelajaran yang tidak sepertinya, hanya mampu untuk memiliki SPM sahaja. Namun Shah tetap berbangga dan bersyukur sungguhpun dia tidak mempunyai ijazah namun kemahiran yang dimilikinya adalah satu anugerah yang tidak ternilai buatnya. Shah berasa cukup gembira dan bahagia sejak kehadiran Syada dalam hidupnya. Sedikit pun dia tidak meragui setiap kata-kata mahupun janji manis Syada, kerana dia percayakan Syada bahawa di hati Syada hanya ada dia. Namun masa kian bersilih ganti, Syada sudah tidak semesra dulu lagi bersama Shah. Setiap kali Shah ajak keluar, ada saja alasan yang Syada berikan untuk mengelakkan diri untuk keluar bersama Shah. Shah mula terasa terkilan dan mula meragui dengan apa yang terjadi. Shah teringat kembali saat-saat indah bersama ketika Syada masih menuntut di Universiti dulu, adakah Syada sudah tidak perlukan Shah lagi. Namun Shah mengetepikan semua itu, Shah menganggap mungkin Syada letih dengan kerja-kerjanya. Akhirnya Shah mengambil keputusan untuk melamar Syada. Shah kembali ke kampung untuk menyiapkan persediaan untuk melamar Syada.

Setelah persiapan sudah siap dan segalanya sudah ada, akhirnya Shah dan keluarga berangkat menuju ke Johor. Sepanjang perjalanan, Shah hanya tersenyum sambil melihat gambar pertama mereka berdua yang diambil ketika mula-mula mereka bertemu dulu. Hati Shah terasa gembira kerana dia hampir menuju impiannya, kerana itulah yang dinantikan olehnya. Akhirnya Shah dan keluarga selamat sampai ke negeri Johor, namun mereka mengalami kesukaran untuk mencari rumah Syada kerana Shah tidak pernah sekalipun datang ke kampungnya. Akhirnya ayah Shah memberhentikan kereta di sebuah kedai runcit yang terdapat di kampung itu, lalu Shah turun bertanya kepada pemilik kedai tersebut :-

Shah : Assalamualaikum..
Pemilik Kedai : Waalaikumsalam..
Shah : Pak cik, saya nak tumpang tanya sikit boleh tak?
Pemilik Kedai : Boleh nak, banyak pun tak apa. Apa yang anak nak tanya? Kalau pak cik tahu, pak cik akan bagitahu anak.
Shah : Betul kan ini kampung Dato' Haji Asyirat?
Pemilik Kedai : Betul nak, kenapa?
Shah : Pak cik tahu tak mana satu rumah Haji Zainudin? (Ayah Syada)
Pemilik Kedai : Kenapa pula pak cik tak tahu nak, Haji Zainudin tu semua orang sini kenal nak. Dia bekas imam masjid dekat sini. Anak ni dijemput ke majlis perkahwinan anak perempuan dia ke?
Shah : Majlis perkahwinan? Anak dia yang mana satu kahwin pak cik?
Pemilik Kedai : Orang sini panggil dia dik na, tapi nama penuh dia pak cik tak tahulah pula. Anak tak dijemput ke?
Shah : Tak pak cik, tapi tak mengapalah. Boleh saya tahu yang mana satu rumahnya pak cik?
Pemilik Kedai : Baiklah, anak terus ikut jalan ni sampai anak jumpa sebuah stesyen minyak petronas sebelah kiri. Tepi petronas tu ada jalan masuk. Kalau tak silap pak cik, mereka dah letak rasanya bunga mangga dekat pintu masuk jalan tu.
Shah : Baiklah pak cik, terima kasih ye pak cik. Saya minta diri dulu ye pak cik, Assalamualaikum.
Pemilik Kedai : Waalaikumsalam nak..

Shah pun menaiki kereta kembali dan menuju pada tempat yang dikatakan oleh pak cik tadi. Akhirnya Shah menemui stesyen minyak tersebut dan menemui jalan yang dikatakan oleh pak cik tadi namun masih belum ada bunga mangga lagi. Mungkin masih awal lagi untuk mereka meletak bunga mangga di pintu masuk jalan tersebut. Lalu ayah Shah mencari tempat letak kereta berdekatan pintu jalan masuk tersebut. Shah ternampak sebuah rumah yang dipenuhi ramai orang dan Shah berbisik di dalam hatinya, mungkin inilah rumah Syada. Lalu, Shah terus melangkahkan kakinya menuju ke rumah tersebut sambil di dalam fikirannya masih tertanya-tanya majlis siapakah ini. Shah mula rasa tidak sedap hati namun dia gagahi juga untuk mendapatkan kepastian. Sambil Shah berjalan sambil Shah melihat ke arah keretanya, melihat keluarganya mengeluarkan barang-barang hantaran dari kereta untuk di bawa ke rumah Syada. Akhirnya Shah tiba di perkarangan rumah tersebut, semua orang sibuk melakukan kerja masing-masing. Pada siapa Shah ingin bertanya, dia sendiri pun tidak tahu. Dia ternampak seorang lelaki yang separuh umur berpakaian penuh baju melayu, mungkin itulah ayah Syada. Kata di dalam hatinya. Namun pandangannya terpandang pada sebuah kereta waja yang sangat dia kenali siapa pemiliknya. Ya, itu kereta milik Syada yang baru dibeli kira-kira 2 bulan yang lalu. Terfikir di dalam hati Shah, kenapa Syada tidak bagitahu dia yang dia balik ke kampung?. Dan kenapa dia tak bagitahu yang rumahnya akan diadakan masjlis perkahwinan?. Kenapa?.. Mengapa??. Perasaan ingin tahu Shah meronta-ronta hingga dia terus menuju ke lelaki yang berpakaian baju melayu tadi. Dalam masa yang sama keluarga Shah turut sampai ke situ dan berada di belakang Shah sambil memegang barang-barang hantaran yang dibawa. Lelaki berpakaian melayu tadi terkejut memandang kehadiran Shah dan keluarga sambil membawa hantaran. Orang-orang kampung yang berada di sekitar situ pun turut terkejut dan memandang ke arah Shah sekeluarga. Lalu Shah menghampiri lelaki berbaju melayu tadi sambil berkata :-

Shah : Assalamualaikum pak cik.
Ayah Syada : Waalaikumsalam..
Shah : Pak cik, betul kah ini rumah Syada?
Ayah Syada : Betul nak, anak ni siapa?
Shah : Saya Shah, kawan Syada. Ini keluarga saya.
Ayah Shah : Kenapa ramai orang, ada kenduri ke?
Ayah Syada : Ya, kenduri anak saya kahwin. Marilah masuk dulu. Err.. ini hantaran untuk siapa dan kenapa?
Ayah Shah : Oh, ini hantaran untuk meminang anak encik untuk si Shah ni. Saya minta maaflah sebab saya tak tahu yang hari ni ada majlis kenduri di sini. Kalau saya tahu tentu saya tak akan datang hari ini untuk meminang.
Ayah Syada : Meminang? Meminang anak saya yang mana satu?
Shah : Syada pak cik.
Ayah Syada : Apa? Syada? Anak ni pasti ke anak datang ni nak meminang anak pak cik si Syada tu?
Shah : Betul pak cik, kami datang ni nak meminang Syada. Kenapa pak cik?
Ayah Syada : Shah, pak cik tak tahu macam mana nak kata pada Shah. Kalau Shah nak tahu, hari ni Syada akan berkahwin. Majlis perkahwinan ni adalah untuk Syada lah.
Shah : Apa pak cik? Syada akan berkahwin?.
Ayah Syada : Ye nak..

Tanpa di sedari, airmata mengalir membasahi pipi Shah. Tiada kata-kata yang termampu diungkapkan oleh Shah ketika itu melainkan hanya mampu merenung wajah ayahnya yang tidak bermaya seolah-olah turut berduka. Keadaan di situ yang mulanya tadi bising dengan bermacam-macam bunyi namun kini sunyi sepi seribu bahasa seolah-olah tiada orang langsung di situ. Tiba-tiba wajah yang selama ini dia puja, akhirnya muncul di muka pintu rumah itu. Dalam keadaan terkejut, Syada memandang kehairanan ke arah Shah dan keluarga.. *Bersambung...

8 Komen:

Tirana Saturday, 18 April, 2009  

Kamezaim..cepat-cepatlah sambung..tak sabar nak baca ni..hehehe

Kamezaim Saturday, 18 April, 2009  

uih,tak sangka plak ada sambutan.. hehe coming soon tirana.. ekeke

meo188 Sunday, 19 April, 2009  

hidup shah!!!!

tulisan yg penuh perasaan. sy sgt2 suke :)

cinderellawin Sunday, 19 April, 2009  

em, sadis nye.
sambung lah cepat...
nak bace lagiii~

joegrimjow Sunday, 19 April, 2009  

sambungggggggggggggggggggggggg

izza Sunday, 19 April, 2009  

sedihnyer..
cerite ni kamekazaim buat sendirik ke?

Idalara Sunday, 19 April, 2009  

kamezaim ni buat citer sedih2 mcm ni nak buat kita melalak lagi ke..dah le aritu melalak je...kisah ni mcm ada kena mengena dgn seseorg je...
bila siri dua menyusul?

Kamezaim Sunday, 19 April, 2009  

mestilah cerita ni buat sendiri.. kalau tiru orang punya,tak ada makna lerr...hehe idalara,coming soon..

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP