08 May 2008

Ayah Ku Juga Pejuang


Koperal Zakaria Bin Saad
(28055)
Kor Armour Diraja
Kem Sungala,Port Dickson
(1970 - 1984)

Kor Armor Diraja bermula dengan tertubuhnya Federation Armoured Car Squadron pada 1 September 1952. Skuadron ini telah diperbesarkan kepada Federation Amoured Car Regiment dalam tahun 1957. Dalam tahun 1960 Federation Amoured Car Regiment telah dicantumkan dengan Federation Regiment, sebuah battalion infanteri. Percantuman ini melahirkan Kor Peninjau yang telah dikurniakan gelaran Diraja pada 20 Mei 1972. Pada 22 Disember 1979 Kor Peninjau Diraja telah ditukarkan nama menjadi Kor Kavalri Diraja. Tugas kor ini ialah menjalankan operasi secara ‘offensive’ dan ‘defensive’ dengan sentiasa menyediakan bantuan perisai kepada Tentera Darat. Cogankata Kor Armor Diraja ialah “BERSATU”
Tugas Utama:
Melaksanakan gerakan ofensif, defensif dan gerakan dengan atau tanpa bantuan pasukan infantri dan pasukan-pasukan lain.Memberi perlindungan perisai kepada pasukan infantri dan pasukan-pasukan bantuan serta perkhidmatan yang lain.
Tugas Semasa Aman:
Tugas-tugas Istiadat
Pengiring Diraja (Sovereign Escort)
Pengawal Tombak (Lance Guard)
Peniup Nafiri
Pengawal Istiadat Berkuda
Pancaragam Pusat Kor Armor Diraja.
Operasi Pengiring Berperisai.
Mencegah rusuhan dan kekacauan.
Tinjauan
Operasi-operasi Ketenteraman Awam

0 Komen:

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP