21 June 2008

Ikan Bakar


Sebut pasal ikan bakar ni,aku memang sensitif sikit.Pantang betul aku,pantang jumpa mesti nak makan je.Inilah makanan kegemaranku yang juga menjadi rutin harian ku suatu ketika dahulu.Masa di kampung,inilah makanan yang sentiasa ada di atas meja.Kesedapannya sukar untuk aku gambarkan,ianya tak serupa ikan bakar yang di beli di kedai.Mungkin serupa dari segi fizikal namun dari segi kenikmatannya jauh bezanya.Kalau tak percaya,cubalah dulu.

Pertama sekali dia jimat kos.Jimat gas dan jimat minyak masak.Lepas tu di cicah pula dengan air asam.Mahu 3 kali tambah nasi ni.Kalau ikan kembung,mesti kena cari ikan kembung lemak.Baru terasa nikmatnya.hehe Kalau orang utara,dia panggil ikan termenung.Tak tahulah kenapa,mungkin ikan tu selalu termenung kot.Untuk menjadikan ikan bakar ni lebih sedap,silalah cipta ramuannya sendiri.Sama ada nak letak cili,isi kelapa,daun serai atau sebagainya.Ikutlah citarasa sendiri tapi jangan sampai selepas tu anda dan keluarga anda terpaksa beratur untuk masuk ke tandas.hehe Itu sudah menjadi masalah besar tu.Silap hari bulan berterabur depan pintu tandas..hehe

0 Komen:

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP