21 June 2008

Kerang Rebus


Ini lagi satu makanan kegemaran kamezaim.Cukup sedap kalau kena pada gayanya.Cicah dengan air asam atau pun sos tomato.Fuh,mau meloncat-loncat kesedapan tu.hehe Selain rebus,kita juga boleh bakar kerang ni.Lebih sedap tapi kena sentiasa berhati-hati sebab jangan sampai kerang ni kering,bila kering dia dah tak sedap lagi.

Selain kerang,kamezaim juga meminati saudara-saudara sebelah mak tiri kerang ni.Contohnya,Mentarang,Siput Bayam,Nila,Siput Sedut dan juga Siput Sungai (paya).Mungkin ada sesetengah orang tak tahu apa itu Siput Bayam dan juga Siput Sungai.Siput Bayam hanya boleh di perolehi setelah air laut surut,bersembunyi di celah-celah lumpur atau batu.Bersaiz kecil seperti Nila.Siput Sungai pula hanya boleh di dapati di dalam sungai yang airnya tenang,sekitar sawah padi ataupun saluran air dari sungai ke sawah.Hanya orang kampung sahaja yang tahu bagaimana cara untuk memasak siput ini.Kalau anda silap masak,mungkin ianya mampu menjejaskan selera anda.Kalau anda ingin mencubanya,silalah berkunjung ke kampung yang benar-benar dipanggil kampung.Terutamanya zon utara lah..hehe Lebih bagus kalau anda mencari isteri orang utara..@sederhana

2 Komen:

ririn,  Saturday, 21 June, 2008  

ririn belum pernah makan siput. siput nila, bayam, sedut lihat pun tak pernah... zaril boleh kirim ke indonesia.. ririn mau coba :D

kamezaim Sunday, 22 June, 2008  

ririn belum pernah?kalau macam tu ririn kena datang ke malaysia lah..nanti kamezaim masak siput..

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP