18 June 2008

Sketsa Kehidupan..



Sebenarnya tujuan kamezaim menceritakan mengenai sawah padi ni bukan apa.Sebab beberapa hari yang lepas ada seorang hamba Allah ni bertanyakan mengenai Nasi.Sebenarnya dia tak tahu yang kamezaim ni memang berasal dari kampung.Dia tu je yang berasal dari bandar kot.Dia tanya kamezaim,nasi daripada apa?Kamezaim pun jawablah nasi daripada beras..Lepas tu dia tanya lagi,beras daripada apa?Pada mulanya kamezaim ingat dia nak bergurau tapi reaksi muka dia serius plak.Jadi kamezaim pun jawablah dengan serius,beras daripada padi..

Lepas tu kamezaim tanya dia balik,kenapa tetiba tanya pasal beras ni.Nak tahu apa yang dia jawab? Dia jawab,seumur hidup dia,dia hanya tahu makan nasi je tapi dia tak tahu rupa pokok padi macam mana.Sentuh pokok padi pun tak pernah,jauh sekalilah kalau nak menuai padi.Cara dia tanya tu seolah-olah macam dia tahu jawapan pertanyaan dia tapi rupa-rupanya,dia memang tak tahu.Kasihan,kerana orang seperti inilah yang mampu melenyapkan budaya dan warisan kita sebagai bangsa melayu.Terlalu mengikut peredaran zaman hingga lupa asal usul sendiri..

Harap pada sesiapa yang tak pernah tahu padi itu apa,di keluaran akan datang kamezaim akan tunjukkan pokok padi dan juga padi secara lebih dekat lagi..

1 Komen:

alisya_izzati Thursday, 19 June, 2008  

actually, ramai yg tatau pokok padi.

dulu kawan aku lagik best, rombongan ke utara, dia menjerit kat aku, "eeeee... lembu duduk dlm lumpur"

aku tibai gelak... tu bukan lembu la, tu kerbau.

rupanya itu pertama kali dia tengok kerbau berkubang dlm lumpur

hahahaha... (aku gelak)

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP