26 April 2009

Airmata Seorang Lelaki (Bah. 2)

Shah merenung tajam ke arah mata Syada, menginginkan kepastian dari Syada sendiri. Tapi keadaan masih tetap sepi malah tiada sebaris kata-kata pun yang kedengaran di situ. Hanya kedengaran angin yang bertiup seolah-olah turut memahami gelora di hati Shah. Lalu, dalam keadaan yang tidak bermaya sambil airmata mengalir membasahi pipi Shah, Shah memulakan bicara.. :-

Shah : Apa erti semua ini Syada?
Syada : Shah.. Maafkan Syada. Syada tak berniat nak mainkan perasaan Shah. Syada tahu Syada berdosa pada Shah tapi Syada inginkan sebuah kehidupan yang terjamin. Syada nak hidup bersama dengan lelaki yang mampu menjaminkan kebahagiaan buat diri Syada..
Shah : Kenapa Syada? Adakah Shah tidak mampu membahagiakan Syada?
Syada : Shah, macam mana Shah nak bahagiakan Syada sedangkan hidup Shah sendiri pun masih belum terjamin. Macam mana Shah nak menjaga Syada nanti? Syada tak mahu hidup menderita tanpa duit Shah, hidup ini hanya sekali.
Shah : Syada, Shah tak sangka Syada berubah dalam sekelip mata. Mana perginya janji-jani Syada dulu?. Kenapa tidak dari dulu lagi Syada kecewakan Shah?. Kenapa baru hari ni Syada nak kecewakan Shah?. Apa erti semua ini Syada..
Syada : Shah, maafkan Syada..
Shah : Cukup mudah bagimu Syada melafazkan perkataan maaf, adakah dengan perkataan maaf mampu merawat hati seorang insan yang benar-benar terasa terhina. Shah benar-benar terasa terhina Syada. Syada buat Shah seolah-olah Shah ni tak punya hati dan perasaan. Tidak mengapalah Syada, andai itu yang mampu membuat Syada terasa bahagia. Biarlah, Shah tidak akan merayu pada insan yang tak punya perasaan sepertimu Syada!.

Dalam suasana yang tenang dan hiba, Shah melangkahkan kaki mengundurkan diri. Tiada apa lagi yang harus dikatakan, segalanya telah terbukti bahawa selama ini dia hanyalah dipermainkan dan diperbodohkan oleh seorang insan bernama wanita. Namun, Shah tetap mendoakan agar Syada bahagia dengan lelaki pilihannya. Tidak semestinya orang yang kita sayang akan bersama kita, yang penting adalah agar dia bahagia walau sekalipun tidak bersama kita. Itulah erti pengorbanan yang sebenar.. Kereta milik Shah meluncur laju meninggalkan perkarangan rumah Syada, akhirnya hilanglah rumah Syada dari pandangan Shah..

Sebulan kemudian..
Ting tong.. Ting tong.. Kedengaran bunyi jam loceng memecah kesunyian pagi. Shah terjaga dari tidurnya lantas mendapatkan jam loceng yang mampu mengejutkan satu blok rumahnya itu. Lalu Shah menutup suis locengnya dan melihat anak panah jam menunjukkan sudah pukul 5:30 pagi. Shah terus bangun dan mengambil tuala dan terus menuju ke bilik air. Setelah selesai mandi, Shah mengambil air wudhuk kemudian Shah menunaikan solat subuh. Walau sudah sebulan Syada meninggalkan Shah namun Shah tidak pernah berhenti dari terus mendoakan kebahagiaan Syada. Kerana difikirannya, Syada berhak menentukan kehidupannya sendiri.. Setelah selesai sembahyang, Shah menukar pakaian kepada pakaian kerjanya yang kotor dengan minyak itu. Baginya, seluar yang kotor itulah banyak membantu dia dalam meneruskan kehidupan ini.. Lalu Shah menghidupkan enjin keretanya dan terus berlalu menuju ke bengkel tempat dia memerah keringat mencari rezeki yang halal..

Setibanya Shah di bengkel, dia terlihat seorang gadis bersandar pada sebuah kereta honda jazz di depan bengkelnya. Shah meletak kenderaannya di tepi bengkel lantas menuju ke gadis itu. Lalu Shah bertanya :-

Shah : Assalamualaikum..
Gadis : Waalaikumsalam..

Shah terpaku melihat wajah gadis tersebut setelah gadis tersebut memandang Shah untuk menjawab salam tersebut. Wajah manis bertudung, terdapat lesung pipit di pipinya. Hati Shah kagum melihat keayuan wanita tersebut..

Gadis : Ahem.. Ahem.. Kenapa encik pandang saya macam tu? ".. tanya gadis tersebut sambil malu-malu.."
Shah : Err.. Tak ada apa-apa cik,.. " Jawab Shah sambil tertunduk malu.. "
Gadis : Encik ni mekanik di bengkel ni ke?
Shah : Ya, kenapa? Kereta cik rosak ke?
Gadis : A'ah, tadi masa keluar dari rumah ok je tapi sampai saja dekat simpang depan tu dia meragam plak. Tiba-tiba je enjin dia mati. Nasib baik ada orang awam dekat situ tadi, diorang yang tolong tolakkan sampai dekat sini. Diorang kata bengkel ni bagus, banyak kereta yang hantar repair dekat sini..
Shah : Oh ye ke, biasa lah tu.. hehe Kalau macam tu, biar saya periksa kereta cik tapi cik kena tunggu dululah sebab saya baru nak buka bengkel ni. Cik duduk dululah dekat kerusi tu ok.
Gadis : Tak perlulah nak bercik-cik dengan saya, panggil saja saya Puteri. ".. Sambil menghulurkan tangan pada Shah sebagai tanda perkenalan.. "
Shah : Errmm.. Cantik nama Puteri, cantik macam orangnya juga.. hehe Saya Shah.. ".. Shah menghulurkan tangan menyambut tangan Puteri sebagai menerima salam perkenalan sambil terketar-ketar tangan Shah bila bersentuh dengan tangan Puteri.. "

Dalam hati Shah ".. Amboi, lembutnya tangan awek ni.. Wajahnya cantik dan budi bicaranya cukup sempurna.. Untunglah siapa dapat awek ni.. ".

Kemudian Puteri pun menuju ke kerusi yang tersedia di depan bengkel tersebut manakala Shah pula memulakan tugas hariannya membuka bengkel itu dan mengemas barang-barang dan meletakkan di tempat yang sepatutnya..

* Bersambung..

Terima kasih kamezaim ucapkan buat saudara Zariel.net yang telah mempromosikan blog kamezaim di blognya mengenai novel-novel ciptaan kamezaim ini.

5 Komen:

Idalara Sunday, 26 April, 2009  

hmmm..lelaki...bila kecewa bukan main tertonggeng2..tapi bila terpandang gadis lain yg comel dan cun cepat je ati dia cair kan..itulah namanya lelaki...ntah2 dah lupa pada syada..

Kamezaim Sunday, 26 April, 2009  

ai idalara, ayat panas tu.. hehe

MarLadyD Monday, 27 April, 2009  

akan ku nantikan sambungannya...

cinderellawin Tuesday, 28 April, 2009  

wah, shah dah mulakan hidup baru ye.

emm.. tapi sy mmg pantang lah laki name shah nie..
='(

Anonymous,  Friday, 01 May, 2009  

ape la syah ni..
tak menunjukkan macam ade kehilangan langsung le..
nangisnye tadi beriye2..
aku bace citer ni pon pasal aku ni pomen kete..hahahahaha..
harap2 tak jadi la macam shah ni..
tapi tak pe la..
pomen la Jazz tu leklok..
bese honda ni trouble kat ingnition die..kih kih kih

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP