30 September 2009

Aku Insan Yang Berdosa.. (Bah. 2)

"Wah, air sungai ni dah cetek la. Mesti senang ni kalau nak tangkap ikan.." Bisik Zack seorang diri. Zack memandang ke kiri dan kanan, kalau-kalau ada orang di sekitar situ. Ternyatalah hanya dia sahaja yang berada di sekitar situ. Tanpa membuang masa, Zack meletakkan motosikalnya di tebing sungai tersebut dan terus menuruni curam tebing sungai itu. "Wah, banyaknya ikan dekat sini..". Bisik Zack lagi. Zack pun terus menangkap ikan yang ada di depan matanya dengan menggunakan tangannya sahaja memandangkan semasa keluar dari rumah tadi dia langsung tidak membawa apa-apa peralatan untuk memancing. Dalam keasyikan dia menangkap ikan tiba-tiba.. "Aduh, pedihnya jari aku!!.." Keluh Zack menahan kesakitan. Zack memandang jarinya ada darah. Zack berlari menuju ke tebing sambil menahan kesakitan..

Tiba-tiba..

Puteri : Zack, kenapa dengan kamu?.
Zack : Eh Puteri, apa Puteri buat dekat sini?.
Puteri : Aik, kita tanya dia. Dia tanya kita balik. Kenapa dengan tangan kamu tu Zack?
Zack : Tak ada apa-apalah..
Puteri : Kau jangan nak menipu Zack, kalau tak ada apa-apa tak kan sampai terduduk macam tu sekali kot.. Mari Puteri tengok tangan kamu tu..
Zack : Eh, tak pe lah..
Puteri : Zack, darahlah Zack. Apa kau buat tadi Zack?. (Dalam keadaan cemas)
Zack : Tadi Zack turun dalam sungai tu nak tangkap ikan, lepas tu tiba-tiba je tangan Zack berdarah. Puteri.. Jari Zack pedihlah..
Puteri : Ni mesti terkena sengat ikan keli ni Zack. Tak apa, mari sini Puteri hisap jari tu, buang bisa dia.. (Tanpa menunggu jawapan dari Zack,Puteri terus menghisap jari Zack).

Zack terpinga-pinga diantara menahan kesakitan dan juga ketulusan niat murni Puteri itu.. Zack memandang wajah Puteri yang masih bertungkus-lumus menghisap jarinya itu dengan penuh seribu pengertian. Lalu mata mereka bertentangan tanpa seribu bahasa. Diiringi kicauan burung dan tiupan bayu petang yang sungguh mengasyikkan..

Zack : Terima kasih Puteri. Untung Zack ada sahabat macam Puteri ni..
Puteri : Sama-sama Zack.. (Tertunduk malu)
Zack : Puteri dari mana dan nak ke mana ni?. Biarlah Zack tolong hantarkan..
Puteri : Tak mengapalah Zack, puteri dari rumah maklong tadi. Nak balik ke rumah lah ni.
Zack : Kalau macam tu jom lah balik dengan Zack, Zack pun nak balik juga ni. Rumah kita kan satu jalan je.. hehe
Puteri : Tak menyusahkan Zack ke?. Lagipun nanti apa pula orang kampung kata..
Zack : Eh, tak adalah Puteri. Zack ikhlas ni. Biarlah apa orang kampung nak kata pun, kita bukannya buat benda tak elok.
Puteri : Baiklah Zack..

Zack pun mencapai motosikalnya dan terus menghidupkan enjin. Kemudian, Puteri dengan perasaan yang sedikit malu mula duduk di belakang Zack. Tersenyum Puteri seorang diri sambil mereka berlalu meninggalkan sungai itu. Hati mana yang tidak gembira apabila apa yang dihajati kian menjadi kenyataan. Itulah yang bermain di sudut fikiran Puteri. Setelah sekian lama memendam rasa pada Zack, akhirnya hari ini dapat juga dia menaiki motosikal bersama jejaka pujaannya itu.. Walaupun Zack tidak tahu apa yang tersimpan di hatinya itu..

Setibanya Zack di depan rumah Puteri, Zack sedikit terkejut apabila terlihat yang ayah Puteri merenung tajam ke arah mereka berdua. Tanpa di suruh, Puteri turun dari motosikal dan mengucapkan terima kasih kepada Zack dengan diiringi seukir senyuman yang penuh pengertian. Lalu Zack membalas senyuman itu dan mula beredar dari perkarangan rumah Puteri..

Ayah Puteri : Sini kau!!.
Puteri : Ada apa ayah?. (Dengan nada yang terketar-ketar)

"Pannnggg!!". Satu penampar hinggap ke muka Puteri..

Puteri : Apa ni ayah!.
Ayah Puteri : Kau tanya aku lagi kenapa!!. Kau ingat aku ni buta ke ha!!. Berkepit ke hulu ke hilir dengan budak jantan!.
Puteri : Apa yang ayah cakap ni!. Zack cuma nak tolong hantarkan Puteri je, mana ada kami buat apa-apa pun!. (Tegas Puteri dalam mempertahankan kebenarannya).
Ayah Puteri : Kau nak malukan aku ke ha!. Kau tu perempuan, Zack tu lelaki. Kalau dah perempuan duduk berdua-duan dengan lelaki, tak kan tak buat benda-benda maksiat tu kot!!.
Puteri : Ayah ingat Puteri ni apa ha!. Ingat diri Puteri ni murah sangat ke!. puteri dah besar, Puteri tahu mana baik buruknya!!.
Ayah Puteri : Kau jangan ingat aku tak tahu yang kau tu suka dengan budak Zack tu!. Alah, orang zaman sekarang dah suka mesti sanggup buat apa sajakan!!.
Puteri : Ya!!. Memang Puteri suka dekat Zack!. Tapi tak bererti harga diri Puteri semurah itu!. Dan ayah jangan nak samakan Puteri dengan perempuan lain!!.

"Pannnggg".. Penampar ke dua hinggap ke muka Puteri..

Puteri menangis dan rasa cukup kecewa dengan sikap ayahnya yang langsung tidak memahami keadaan yang sebenar. Puteri terus berlari menuju ke bilik dan menutup pintu dengan sekuat hatinya.. Puteri menangis dan terus menangis hinggalah dia terlelap di dalam keadaan yang cukup hampa dan kecewa itu..

Zack tidak terus menuju ke rumahnya tapi sebaliknya dia singgah sebentar di sebuah kedai runcit untuk membeli rokok. Dengan perasaan yang cukup marah, ayah Puteri terus menuju ke rumah Zack..

Ayah Puteri : Zack!!. Keluar kau Zack!!..
Ayah Zack : Eh, Pak Karim. Ada apa ni Pak Karim?.
Ayah Puteri : Mana Zack?!!. Aku datang ni nak jumpa dengan Zack!.
Ayah Zack : Kenapa ni Pak Karim?. Marah semacam je ni. Cuba lah bawa-bawa berbincang. Cuba cerita dekat saya apa yang Zack tu dah buat..?
Ayah Puteri : Ya!!. Memang aku tengah marah ni!. Budak Zack tu bawa anak aku ke hulu ke hilir dengan motosikal dia!. Patutlah pagi tadi si Puteri tu cakap nak pergi rumah maklong dia, entah-entah dia pergi buat maksiat dengan Zack!!.
Ayah Zack : MasyaAllah... Betul ke ni apa yang Pak Karim cakapkan ni?.
Ayah Puteri : Kau ingat aku nak menipu kau ke!. Aku nampak dengan biji mata aku sendiri si budak Zack tu hantar anak aku depan rumah aku..!.
Ayah Zack : Baiklah kalau macam tu, kita tunggu Zack balik. Nanti biar saya tanya dia. Si Zack ni pun sebenarnya belum balik lagi ni..
Ayah Puteri : Aku bukan apa, aku malu dengan orang kampung. Anak kau tu lelaki, anak aku ni perempuan. Mana aku nak letak muka aku ni kalau satu kampung bercerita nanti.!!.
Ayah Zack : Tak mengapalah Pak Karim, Pak Karim baliklah dulu. Nanti biar saya saja yang tanya si Zack tu..

Tanpa sebarang kata, Pak Karim terus melangkah pergi meninggalkan perkarangan rumah Zack dengan perasaan yang masih marah itu..

Ayah Zack pun terasa sedikit kecewa dan mengharapkan kepastian dari anaknya itu. Dia terus menunggu Zack pulang dan tanpa di duga pucuk di pinta ulam mendatang. Dia terserempak kelibat Zack yang sedang menuju ke rumahnya.. "Dah balik pun anak aku sorang ni.." Keluh Ayah Zack dalam hatinya..

Bersambung..

0 Komen:

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP