29 September 2009

Aku Insan Yang Berdosa.. (Bah. 1)

Langit yang cerah tidak bererti panas hingga ke petang, mungkin itulah yang sesuai dikatakan buat insan bernama Zack. Hidup penuh dengan dosa, dosa-dosa silam yang sering menghantui di sepanjang perjalanan hidupnya. Sebagai seorang manusia yang tidak punya kelayakan mahupun kekayaan, kerana nafsu menguasai diri akhirnya dia sendiri yang menyesali dengan apa yang terjadi.. Dia ingin menjadi seorang yang berguna, termampukah dia untuk berubah walaupun hidupnya sering di hantui dosa-dosa semalam..


"Aduh, panas sungguh hari ini." Keluh hati Zack seorang diri. Melihat jam telahpun menandakan bahawa matahari sudah berada tegak di atas kepala. Zack bingkas bangun dari tilam usangnya dan bergegas ke ruang dapur dengan harapan ada makanan yang boleh dijamahnya. Dibukanya tudung saji, hati Zack gembira apabila melihat ada semangkuk nasi goreng. Tanpa membasuh muka Zack terus menjamah nasi goreng tersebut, yang penting perutnya dapat di isi. Setelah tiada sebutir pun nasi di dalam mangkuk tersebut, Zack terus bangun meninggalkan mangkuk tersebut di atas meja dapurnya dan menuju ke ruang tamu lantas mencapai surat khabar yang berada di atas meja. Dibelek satu persatu helaian surat khabar tersebut. Setelah selesai membaca, Zack berlalu meninggalkan ruang tamu dan terus menuju ke biliknya untuk mengambil tuala. Zack terus menuju ke bilik air untuk mandi. "Kalau dapat berendam ni mesti seronok ni, separuh hari tak keluar dari bilik air pun tak apa ni". Kata Zack dalam hatinya..

3 jam kemudian..

Mak Kiah membuka pintu rumahnya sambil memikul bakul yang berisi ikan dan sayur yang baru dibelinya di pasar tadi. Mak Kiah menuju ke dapur dan meletakkan bakul tersebut di atas meja dapurnya. Mak Kiah terpandang mangkuk nasi yang ada di atas meja tersebut, sambil memerhati ke arah bilik anaknya..

Mak Kiah : Zack, kalau dah makan tu tak kan tak reti nak cuci kot..
Mak Kiah : Eh, manalah budak ni pergi. Zack oh Zack, tak kan lepas makan tidur balik kot..
Zack : Ye mak, Zack ada dalam tandas ni.
Mak Kiah : Kau buat apa dalam tandas tu Zack. Nak kata mandi tak dengar bunyi air pun.
Zack : Ala mak ni, cuaca dekat luar tu panas lah mak.
Mak Kiah : Dah tu, kau tidur dalam bilik air tu ke Zack?. Ish budak ni..
Zack : Ala mak ni, Zack bukan tidur dalam bilik air ni mak. Zack cuma... Ye la.. Ye la.. Zack keluar ni..
Mak Kiah : Dah dah la tu Zack, jangan membazir air tu. Kita ni orang susah, kena berjimat cermat. Jangan membazir..

Zack pun mencapai tuala lalu diikat di pinggangnya dan terus keluar dari bilik air tersebut..

Zack : Eh, awal mak balik hari ni?.
Mak Kiah : Awal tengkorak kau. Kau tu yang bangun lewat, kata aku pulak yang balik awal.

Zack tertunduk malu mendengar kata-kata dari maknya itu..

Mak Kiah : Ha, tunggu apa lagi tu. Pergi la pakai baju, tolong mak potong ikan dengan sayur ni.
Zack : Baiklah mak..

Zack pun bergegas menuju ke bilik. Dicapainya seluar pendek yang dah berapa kurun agaknya tidak pernah bercuci. Setelah menyarung seluar pendek tersebut, Zack pun terus menuju ke dapur.

Mak Kiah : Wah, cepatnya anak mak ni pakai seluar.
Zack : Biasalah mak, Zack kan anak mak. Nak tolong mak punya pasal lah katakan..
Mak Kiah : Ha, tu adalah tu nak bodek apa-apa tu.
Zack : Eh mak ni, tak baik tau bersangka buruk pada Zack.. Zack ikhlas lah nak tolong mak. Tadi mak juga yang suruhkan. Apalah mak ni..
Mak Kiah : Ala Zack, mak ni yang lahirkan kau. Mak besarkan kau dari besar telapak tangan sampailah sekarang dah besar panjang. Tak kanlah mak tak kenal kau ni macam mana Zack.
Zack : Mana abah mak?. 'Zack cuba menukar topik..'
Mak Kiah : Tak tahu, abah keluar dari pagi tadi lagi. Mungkin dia pergi jumpa kawan-kawan dia kot. Dah lah, ambil pisau tu potong sayur ni.
Zack : Baiklah mak..

Zack pun mencapai sebilah pisau dan terus memotong sayur seperti yang disuruh maknya.

Mak Kiah : Eh, yang kau pergi potong terus tu buat apa. Kalau ye pun, pergilah basuh dulu sayur tu..
Zack : Aik, tadi mak suruh potong sayurkan. Mana ada mak suruh Zack basuh sayur ni pun.
Mak Kiah : Aduh, sejak bila kau jadi lurus ni Zack. Tak kanlah semua mak nak terangkan. Itupun kau tak boleh fikir ke Zack.. Zack... Zack..
Zack : Baiklah, Zack pergi basuh dulu. (Mengomel Zack seorang diri)

Setelah semua sayur dibasuh, Zack kembali ke meja..

Zack : Mak, banyak ni je ke yang mak beli?
Mak Kiah : Yelah, kau nak banyak mana lagi. Bersyukurlah nak..
Zack : Tak kan hari-hari kita nak makan ikan kembong ni je mak. Perut Zack ni pun boleh kembong dibuatnya.
Mak Kiah : Zack, tak baik kau mengeluh Zack. Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Kita ni orang susah Zack, tak berduit. Walaupun hari-hari kita makan ikan ni je, sekurang-kurangnya anak-anak mak tak ada lagi yang mati kebuluran tau.
Zack : Zack bukan tak bersyukur mak tapi kalau dah hari-hari asyik makan benda yang sama je, jemulah mak.. Teringin juga Zack nak makan ayam ke, daging ke..
Mak Kiah : Mak memang nak beli ayam tadi tapi duitnya pula tak cukup. Tak mengapalah Zack, nanti bila-bila mak beli ayam pula ye.
Zack : Mak, kalau Zack nak cakap sikit dekat mak boleh tak? Mak janji jangan marah ye.
Mak Kiah : Cakaplah nak apa dia..
Zack : Mak, kalau Zack nak berhenti sekolah boleh tak mak?. Biarlah Zack cari kerja, sekurang-kurangnya dapatlah juga Zack bantu mak dengan abah.
Mak Kiah : Kau dah gila ke Zack!!. Apa nak jadi dengan kau ni Zack..
Zack : Ala mak, Zack dah tak ada minat lagi nak ke sekolah. Kepala Zack ni dah tak boleh nak terima lagi apa yang cikgu ajar. Zack dah tak minat nak belajar lagi lah mak..
Mak Kiah : Kau jangan nak mengada Zack, mak dengan abah ni masih kuat lagi untuk cari duit. Lagipun, SPM dah nak dekat Zack. Pelajaran tu penting Zack, tak ada pelajaran hidup kita lagi susah Zack. Percayalah cakap mak ni..
Zack : Tapi mak...
Mak Kiah : Dah!!.. Tak ada tapi-tapi lagi..

Dengan sedih dan marahnya, Zack bangun sambil menghempaskan sayur ke atas meja dan menuju ke biliknya. Ingin menunjukkan pada maknya yang dia cukup kecewa, lalu Zack menutup pintu biliknya dengan sekuat hati. Tersentak maknya mendengar dentuman pintu bilik Zack. Tanpa di sedari, airmata mula mengalir membasahi pipi mak Kiah. Mak Kiah terasa cukup kecewa dengan hasrat dari anak bongsunya itu untuk berhenti sekolah. Tiba-tiba mak Kiah tersentak apabila bahunya disentuh lantas dia menoleh ke belakang dan mendapati bahawa suaminya sudah pulang..

Abah : Kenapa ni Kiah? Kenapa Kiah menangis?
Mak Kiah : Tak ada apa-apa abang. (Sambil mengelap airmata dipipinya)
Abah : Kiah, Kiah jangan nak tipu abang. Cakaplah dekat abang kenapa Kiah menangis..
Mak Kiah : Abang, Zack cakap dekat Kiah yang Zack nak berhenti sekolah. Dia kata dia nak cari kerja, dia dah tak minat nak belajar lagi.
Abah : SPM kan dah nak dekat ni, kenapalah dia buat hal pula..
Mak Kiah : Itulah sebabnya abang, Kiah tak nak masa depan dia gelap. Kiah nak lihat dia berjaya macam abang dan kakak-kakak dia.
Abah : Tak mengapalah Kiah, biar abang berbincang dengan dia nanti. Mana dia ye?
Mak Kiah : Tu ha, ada dalam bilik tu. Merajuk dengan Kiah lah tu.
Abah : Sudahlah tu Kiah, nanti biar abang je yang berbincang dengan dia. Eh, Kiah masak apa ni. nak abang tolong ke?. (Cuba untuk menukar topik).
Mak Kiah : Boleh juga kalau abang nak tolong. Cepat sikit kita boleh makan tengah hari ni..

Beberapa jam kemudian..

Zack mengambil kunci motosikalnya dan terus keluar dari bilik dan menuju ke pintu rumah.. Kerana terlalu kecewa, Zack langsung tidak menoleh ke arah ibunya yang berada di dapur. Tiba-tiba ayahnya memanggilnya..

Abah : Kau nak ke mana tu Zack?.
Zack : Tak ke mana abah, saja je nak keluar tenangkan fikiran.
Abah : Kalau ye pun, marilah kita makan dulu.
Zack : Tak pe lah abah, abah makan lah dengan mak tu.
Abah : Marilah dulu Zack, abah ada benda nak bincangkan dengan kau ni..
Zack : Tak apalah abah, malam ni pun boleh kita bincangkan. Bukannya Zack tak balik rumah malam ni.

Zack terus menuju ke motosikalnya lalu menghidupkan suisnya. Dengan perasaan yang kecewa, Zack berlalu meninggalkan perkarangan rumahnya. Menuju ke suatu tempat yang dia sendiri pun tidak tahu ke mana harus dia tuju. Di dalam fikirannya penuh dengan seribu kekecewaan. Dia kecewa kerana ibunya langsung tidak memahami perasaanya yang sudah tidak lagi berminat untuk belajar. Dan dia juga turut kecewa kerana ibunya sering membandingkan dirinya dengan orang lain terutama kakak dan abang-abangnya. Ibunya selalu memuji abang dan kakaknya berbanding dirinya. Zack sedar dirinya tak setanding abang dan kakak-kakaknya yang mampu belajar hingga ke peringkat yang lebih tinggi dan sekarang mempunyai kerja yang menjaminkan masa hadapan mereka..

* Ingin mengetahui kisah seterusnya?. Teruskanlah membaca pada episod akan datang..

0 Komen:

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP