20 July 2009

Untukmu Kawan..


Kawan..
Ku masih ingat kenangan kita dahulu
Kita mengenali antara kita dari tadika lagi
Hinggalah kita menjejak kaki ke sekolah rendah
Kita ibarat adik beradik yang paling rapat
Tidak pernah terpisah walaupun di dalam kelas
Kita meniti kehidupan di alam persekolahan bersama
Suka duka kita lalui dengan sabar dan hati yang tenang..

Kawan..
Kita pun mula melangkah ke alam menengah bersama
Kita bersekolah di sekolah yang sama
Kita belajar di dalam kelas yang sama
Setiap pagi kita pergi ke sekolah bersama
Mengayuh basikal sambil dipenuhi buku-buku sekolah
Berlumba siapa yang sampai dulu..

Kawan..
Kita mandi di sungai bersama
Kita tangkap ikan pun bersama
Kita menghabiskan masa bersama-sama
Namun, kita terpisah setelah tamat persekolahan
Kau melanjutkan pelajaran lebih tinggi dari aku
Manakala aku mencari kerja demi menampung kehidupan
Aku bangga kerana kau mampu pergi belajar lebih dari aku
Aku sentiasa mendoakan kejayaanmu..

Kawan..
Masih ingatkah kau semua itu
Masih ingatkah kau pada aku
Satu-satunya teman yang mengenalimu dari kecil
Setelah kau menemui teman-teman barumu
Mengapa aku dipinggirkan dari hidupmu
Adakah kerana aku tidak setanding dirimu
Mengapa semua ini harus berlaku
Mengapa kau cepat berubah laku..

Kawan..
Aku kecewa dengan sikapmu
Mengapa kini sudah tidak seperti dulu
Adakah kini kita sudah dewasa dan dulu kita masih kanak-kanak
Apa bezanya dulu dan kini wahai kawan
Tidakkah kau terfikir bahawa kawanmu inilah yang akan menemanimu
Tatkala hatimu kecewa dan tatkala jiwamu menderita
Pernahkah aku sakiti hatimu sepertimana kau sakiti hatiku
Mengapa ini balasanmu pada teman yang setia menemanimu
Hanya kerana jurang pendidikan kita berbeza..

Kawan..
Aku tahu masa yang lalu tak kan terulang lagi
Namun salahkah kiranya kita mengulangi kembali kenangan dulu
Bagiku, persahabatan antara kita cukup bermakna buatku
Walau ianya langsung tidak bermakna buat dirimu..

Kawan..
Terima kasih ku ucapkan padamu
Keranamu ku kenal erti kawan
Dan keranamu jua ku kenal erti kehidupan
Ada kawan yang menangis bersama kita
Dan ada juga kawan yang hanya ketawa bersama kita
Walau aku tidak lagi kau ingati
Namun ku doakan kau berjaya dan bahagia
Walau di mana pun jua kau berada
Kenangan antara kita tetap mekar dan kukuh di sudut ingatan ini
Sekali ku mengenalimu, selamanya jua ku kan mengenalimu walau ianya hanyalah pada nama..

1 Komen:

has,  Wednesday, 23 December, 2009  

Mmg btl2 i tsentuh hati gn puisi ni..
Ya Allah..
Aku Btaubat atas ksalahanku pd kwn2 Ya Allah..

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP