08 August 2009

Hidup Mesti Diteruskan..


Hidup.. Kadangkala hidup ini amat indah, seindah impian yang kita kejar. Tapi, adakalanya juga hidup ini amat pedih dan derita. Mungkin itulah yang dikatakan kehidupan seorang manusia. Ada masa kita ketawa sampai terkeluar airmata dan adakalanya juga kita menangis sampai tiada lagi airmata. Kita kecewa bila kita dikecewakan tapi adakah kita rasa bahagia bila kita yang mengecewakan?. Kadangkala kita nak orang ikut cara kita tapi adakah kita mampu untuk ikut cara orang?. Tiada seorang pun manusia dalam dunia ini menginginkan penderitaan dan kekecewaan, semuanya ingin bahagia. Tapi sebenarnya penderitaan dan kekecewaan itulah sumber ilham hidup kita..

Kita sering mencuba yang terbaik untuk hidup kita sampai kadang-kadang kita lupa di mana kita bermula, kita bangga bila kita berjaya namun masih ingatkah kita pada saat-saat dimana kita mula melangkah dulu?. Siapa yang ada di sisi kita ketika itu?. Kenapa masa itu dia ada di sisi kita tapi kenapa sekarang dia tiada di sisi kita?. Adakah kita sudah terlupa pada dia?. Atau adakah dia rasa dia sudah tidak diperlukan lagi..

Dulu, macam-macam perkerjaan yang kamezaim buat demi meneruskan kehidupan. Kamezaim pernah jadi gembala kambing, pernah jadi mekanik, pernah jadi jurujual, pernah jadi tukang cuci pinggan, pernah jadi tukang masak, pernah jadi buruh kasar dan bermacam-macam lagi.. Seksanya ketika itu hanya Allah sajalah yang tahu, tidak kira panas mahupun hujan, kamezaim tetap sabar melakukan kerja. Kerana kerja adalah satu amanah dan kewajipan, itulah pesanan terakhir dari arwah mak kamezaim. Kamezaim masih ingat lagi masa kali terakhir kamezaim berjumpa dengan arwah, dia bangun dari katil hospital dan memeluk kamezaim lalu berkata pada kamezaim ".. Bekerjalah dengan rajin dan bersungguh-sungguh, kerana itu adalah satu amanah dan kewajipan. Jaga diri dan semoga berjaya. Hidup ini mesti diteruskan..". Itulah kata-kata yang terakhir dari mulut arwah sendiri untuk kamezaim.. Dialah satu-satunya ibu kamezaim, tiada dua mahupun tiga.. Walau kamezaim sering melukakan hatinya namun dia sekali pun tidak pernah membuang kamezaim dari hidupnya.. Itulah satu-satunya kasih dan pengorbanan dari seorang ibu yang tidak mungkin kamezaim kan temui lagi..

Walau sudah 2 tahun dia pergi meninggalkan kamezaim, namun wajah dan suaranya masih hidup di dalam ingatan ini. Mujur dan alhamdulillah, kamezaim masih punya ayah yang sangat sayang pada kamezaim. Seorang ayah yang telah banyak berkorban demi anak-anaknya. Kini kamezaim tempuh hidup ini dengan kenangan-kenangan yang ada. Walaupun hidup ini sendiri, tanpa sesiapa di sisi. Yang ada turut berlalu pergi, inikan pula yang masih belum di cari.. Tak kisahlah, siapalah yang sudi pada insan seperti ini.. Membawa haluan hidup sendiri, terumbang-ambing menempuh gelora kehidupan.. Hidup mesti diteruskan selagi hayat yang ada...

1 Komen:

Mak Wardah Sunday, 09 September, 2012  

Salam kenal. Smpi bila2pun ingatan pd ibubapa takkan hilang.

Pelawat Setia :

Siapa Kamezaim? :

My photo
hanyalah insan biasa yang menumpang di satu sudut dunia ini. Mencari kebahagiaan dan ketenangan hidup sebelum melangkah pergi..

Nukilan Popular :

(c) Copyright - Ini adalah blog peribadi hak milik kamezaim. Sebarang peniruan tanpa kebenaran pemilik adalah DILARANG sama sekali.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP